Morska Stocznia Remontowa „Gryfia” z nową infrastrukturą

2025.09.04

Morska Stocznia Remontowa „Gryfia” S.A. zakończyła kluczowy etap modernizacji infrastruktury przy Nabrzeżu Gdyńskim. Realizacja projektu pod nazwą „Modernizacja infrastruktury na potrzeby posadowienia nowego doku pływającego przy nabrzeżu Gdyńskim w Szczecinie” to strategiczny krok w kierunku zwiększenia możliwości operacyjnych stoczni i wzmocnienia jej pozycji na rynku.

 

Zmodernizowana infrastruktura obejmuje m.in. budowę nowego pirsu o długości ponad 57 m, przebudowę i rozbudowę Nabrzeża Gdyńskiego, a także wykonanie głębi dokowej o głębokości do 17 m. W ramach inwestycji powstały również nowe systemy techniczne, w tym sieci elektroenergetyczne,  sieci gazów technicznych oraz nowoczesne systemy monitoringu wizyjnego i oświetlenia. Całość została zaprojektowana w celu przystosowania stoczni do obsługi większych jednostek i przyjęcia nowego, pływającego doku nr 8, który docelowo zastąpi dok nr 1.

 

Zakończenie prac modernizacyjnych to nie tylko odnowienie naszej infrastruktury, ale przede wszystkim inwestycja w przyszłość. Dzięki niej zwiększamy nasze możliwości  remontowe i efektywność operacji stoczniowych. Nowy pirs, zmodernizowane i przedłużone nabrzeża  Gdyńskie i Gdański, dalby cumownicze dla nowego doku to podstawa, na której budujemy nasze dalsze plany rozwojowe. Nowy dok numer 8, który będzie tu posadowiony w II kwartale 2027, roku stanie się centrum naszych operacji i pozwoli nam świadczyć usługi na najwyższym, światowym poziomie   – powiedział Daniel Opas, Prezes Zarządu Morskiej Stoczni Remontowej „Gryfia” S.A.

 

Inwestycja znacząco podnosi możliwości operacyjne stoczni „Gryfia”, zapewniając m.in. zwiększoną funkcjonalność i efektywność prowadzenia prac stoczniowych oraz obsługę większych jedności o nośności do 80 000 DWT.

 

Generalnym wykonawcą inwestycji w Stoczni „Gryfia” jest Korporacja Budowlana DORACO. Firma zrealizowała szeroki zakres robót hydrotechnicznych, budowlanych i instalacyjnych, które zmodernizowały infrastrukturę stoczni. W ramach inwestycji zespół DORACO wykonał nowy pomost technologiczny, wyposażony w tory dla żurawi i urządzenia cumownicze, przebudował Nabrzeże Gdyńskie na odcinku 316 metrów oraz wykonał głębię dokową o imponującej głębokości 17 metrów. Wykonawca zrealizował montaż kabli energetycznych zasilających wyspę Gryfia metodą przewiertu sterowanego podziemnego pod dnem rzeki Odra oraz zmodernizował nabrzeże wraz z nawierzchnią, instalacjami wodno-kanalizacyjnymi i zapleczem stanowiska doku. Do największych wyzwań należały: pogłębienie akwenu, wbicie stalowych pali i ścianek szczelnych o długości do 30 metrów oraz roboty żelbetowe prowadzone z wody, w zmiennych warunkach hydrologicznych.

 

Nabrzeże stoczniowe jest jak solidna kotwica, zapewniająca stabilność i bezpieczeństwo dalszego rozwoju. Mamy nadzieję, że zmodernizowana przez nas infrastruktura otworzy Stocznię „Gryfia” na nowe horyzonty, a nowy dok stanie się operacyjnym sercem stoczni – miejscem, w którym wybrzmiewać będzie rytm codziennych prac. Jesteśmy dumni, że DORACO mogło być częścią tego projektu, wzmacniającego polski przemysł stoczniowy i gospodarkę morską – mówi Angelika Cieślowska, prezes zarządu Korporacji Budowlanej DORACO.

 

Zakończona modernizacja stanowi fundament pod dalszy rozwój stoczni, umożliwiając jej sprostanie przyszłym wyzwaniom rynkowym. Posadowienie nowego doku pływającego nr 8 będzie kolejnym, przełomowym momentem dla całej spółki, Szczecina, jak również dla przemysłu stoczniowego na Pomorzu Zachodniego.