Morska Stocznia Remontowa „Gryfia” S.A. zakończyła kluczowy etap modernizacji infrastruktury przy Nabrzeżu Gdyńskim. Realizacja projektu pod nazwą „Modernizacja infrastruktury na potrzeby posadowienia nowego doku pływającego przy nabrzeżu Gdyńskim w Szczecinie” to strategiczny krok w kierunku zwiększenia możliwości operacyjnych stoczni i wzmocnienia jej pozycji na rynku.
Zmodernizowana infrastruktura obejmuje m.in. budowę nowego pirsu o długości ponad 57 m, przebudowę i rozbudowę Nabrzeża Gdyńskiego, a także wykonanie głębi dokowej o głębokości do 17 m. W ramach inwestycji powstały również nowe systemy techniczne, w tym sieci elektroenergetyczne, sieci gazów technicznych oraz nowoczesne systemy monitoringu wizyjnego i oświetlenia. Całość została zaprojektowana w celu przystosowania stoczni do obsługi większych jednostek i przyjęcia nowego, pływającego doku nr 8, który docelowo zastąpi dok nr 1.
– Zakończenie prac modernizacyjnych to nie tylko odnowienie naszej infrastruktury, ale przede wszystkim inwestycja w przyszłość. Dzięki niej zwiększamy nasze możliwości remontowe i efektywność operacji stoczniowych. Nowy pirs, zmodernizowane i przedłużone nabrzeża Gdyńskie i Gdański, dalby cumownicze dla nowego doku to podstawa, na której budujemy nasze dalsze plany rozwojowe. Nowy dok numer 8, który będzie tu posadowiony w II kwartale 2027, roku stanie się centrum naszych operacji i pozwoli nam świadczyć usługi na najwyższym, światowym poziomie – powiedział Daniel Opas, Prezes Zarządu Morskiej Stoczni Remontowej „Gryfia” S.A.
Inwestycja znacząco podnosi możliwości operacyjne stoczni „Gryfia”, zapewniając m.in. zwiększoną funkcjonalność i efektywność prowadzenia prac stoczniowych oraz obsługę większych jedności o nośności do 80 000 DWT.
Generalnym wykonawcą inwestycji w Stoczni „Gryfia” jest Korporacja Budowlana DORACO. Firma zrealizowała szeroki zakres robót hydrotechnicznych, budowlanych i instalacyjnych, które zmodernizowały infrastrukturę stoczni. W ramach inwestycji zespół DORACO wykonał nowy pomost technologiczny, wyposażony w tory dla żurawi i urządzenia cumownicze, przebudował Nabrzeże Gdyńskie na odcinku 316 metrów oraz wykonał głębię dokową o imponującej głębokości 17 metrów. Wykonawca zrealizował montaż kabli energetycznych zasilających wyspę Gryfia metodą przewiertu sterowanego podziemnego pod dnem rzeki Odra oraz zmodernizował nabrzeże wraz z nawierzchnią, instalacjami wodno-kanalizacyjnymi i zapleczem stanowiska doku. Do największych wyzwań należały: pogłębienie akwenu, wbicie stalowych pali i ścianek szczelnych o długości do 30 metrów oraz roboty żelbetowe prowadzone z wody, w zmiennych warunkach hydrologicznych.
– Nabrzeże stoczniowe jest jak solidna kotwica, zapewniająca stabilność i bezpieczeństwo dalszego rozwoju. Mamy nadzieję, że zmodernizowana przez nas infrastruktura otworzy Stocznię „Gryfia” na nowe horyzonty, a nowy dok stanie się operacyjnym sercem stoczni – miejscem, w którym wybrzmiewać będzie rytm codziennych prac. Jesteśmy dumni, że DORACO mogło być częścią tego projektu, wzmacniającego polski przemysł stoczniowy i gospodarkę morską – mówi Angelika Cieślowska, prezes zarządu Korporacji Budowlanej DORACO.
Zakończona modernizacja stanowi fundament pod dalszy rozwój stoczni, umożliwiając jej sprostanie przyszłym wyzwaniom rynkowym. Posadowienie nowego doku pływającego nr 8 będzie kolejnym, przełomowym momentem dla całej spółki, Szczecina, jak również dla przemysłu stoczniowego na Pomorzu Zachodniego.