Wizja Rozwoju Morskiej Stoczni Remontowej „Gryfia”: Inwestycje i ludzie

2025.10.24

Podczas 5. edycji prestiżowego wydarzenia „Rejs z Gospodarkamorska.pl” Morską Stocznię Remontową „Gryfia” S.A. reprezentował Lech Lechmański, Członek Zarządu. Jego wystąpienie na panelu stało się ważnym głosem w dyskusji o konkurencyjności polskiego przemysłu stoczniowego, koncentrując się na inwestycjach, innowacjach oraz palącym problemie braku wykwalifikowanych kadr.

Strategiczne Inwestycje: Nowy Dok i Gotowość na Panamaxy

Lech Lechmański podkreślił strategiczne znaczenie prowadzonych inwestycji. Nowy dok, który ma wejść do eksploatacji w połowie 2027 roku wraz z zakończoną we wrześniu 2025 roku modernizacją infrastruktury hydrotechnicznej stanowią klucz do przyszłej konkurencyjności Stoczni.

"Nasz nowy dok to jedyna szansa, żeby zaistnieć na wielką skalą. Może to kontrowersyjne stwierdzenie, ale w mojej opinii to prawda. Zwłaszcza, że idealnie zbiega się z zakończeniem inwestycji Urzędu Morskiego w Szczecinie w pogłębienie toru wodnego do 12,5 metra, oraz Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście w modernizację infrastruktury portowej tak, by była gotowa przyjąć w Szczecinie statki typu Panamax."

To kompleksowe podejście do rozwoju infrastruktury jest niezbędne, aby sprostać rosnącym wymaganiom rynku i umożliwić obsługę większych jednostek.

Partnerstwo dla Przyszłości: Innowacje i Kadry

Jednym z najważniejszych filarów rozwoju jest współpraca z ośrodkami naukowymi. Stocznia aktywnie współpracuje z Politechniką Morską w Szczecinie. Ta kooperacja obejmuje programy stażowe, wsparcie dla prac doktorskich oraz wprowadzanie nowoczesnych technologii, takich jak system LiDAR przyspieszający proces remontu uszkodzonych kadłubów statków. To dowód na zaangażowanie Gryfii w innowacje i budowanie kadry przyszłości.

Odpowiedź na Kryzys Kadrowy

Panel dyskusyjny, w którym uczestniczył Lech Lechmański, naturalnie skierował się w stronę problemu braku zasobów ludzkich i likwidacji szkół zawodowych w zawodach stoczniowych. Jak podkreślił Lechmański, stocznia aktywnie działa, aby zaradzić tej sytuacji.

"Panel poszedł nie tylko w stronę konkurencyjności branży stoczniowej, lecz również problemu braku zasobów ludzkich, braków szkół zawodowych w zawodach stoczniowych i sposobów znalezienia wyjścia z tej sytuacji. Przedstawiłem naszą współpracę z ostatnią szkołą średnią w mieście, kształcącą przyszłych stoczniowców – Zachodniopomorskim Centrum Edukacji Morskiej i Politechnicznej."

Współpraca ze szkołami branżowymi i technicznymi to bezpośrednia odpowiedź na luki kadrowe i inwestycja w nową generację stoczniowców.

Dywersyfikacja i Potencjał Branży offshore

Strategia Morskiej Stoczni „Gryfia” obejmuje również plany dywersyfikacji działań. Jednym z perspektywicznych kierunków i pomysłów jest poszerzenie zakresu usług i wejście na dynamicznie rozwijający się rynek odnawialnych źródeł energii, w tym offshore.

Udział w Rejsie z Gospodarkamorska.pl był okazją do przedstawienia kompleksowej i ambitnej wizji Morskiej Stoczni „Gryfia”, opartej na nowoczesnej infrastrukturze gotowej na obsługę Panamaxów, innowacyjnych technologiach (LiDAR) oraz kluczowej inwestycji w kapitał ludzki i edukację.

Fot. Lech Lechmański, Członek Zarządu Morskiej Stoczni Gryfia, podczas Rejsu z Gospodarkamorska.pl.